Lubinice

Kyrkan i Lubinice där vi gick en promenad på kyrkogården. Det verkar som om medelåldern är hög och att det är vad vi i Sverige kallar avfolkningsbygd.

Åkte till staden Cres där handlade vi läsk, vatten och aprikoser. Körde sedan mot Valun men de skulle ha parkeringsavgift så vi åkte vidare mot Lubenice. De skulle också ha parkeringavgift på 15 kuna. Enligt kartan i guideboken så fortsatte vägen genom byn men jag skulle knappast ge mig iväg ens på cykel på den vägen. Vissa kartor är så deltajerade att cykelvägarna kommer med och vi hamnade ett par gånger på resan på sådana vägar. Vi gick en promenad i byn kollade kyrkan och kyrkogården. Byn verkade vara vad vi kallar avfolkningsby. De verkar bo mest äldre människor. Det fanns dock en Konoba (Kroatisk gästgivargård) i byn. Så det vara bara att åka tillbaka samma väg vi kommit dit. Det var en som inte stannade vid en mötesplats så Uffe fick backa. Uffe svarade med en rivstart så jag är säker på att den bilen fick en hel del stenskott. Jag har aldrig sett så mycket sten och så höga stenrösen som jag sett på Cres. Det måste vara bönder på den ön.

Sen åkte vi ner till hotell Bellevue. Hotellet var från kommunisttiden så vi gick till ett hotell i närheten som hette Diana för att äta. Diana låg närmare vattnet. Vi åt medaljonger med vildsparris. Det var jättegott. Till efterrätt åt Uffe glass och jag iskaffe. Sen gick vi till hotellreceptionen där vi löste en halvtimmas internet surf för att beställa hotellrum i Split.

Sen satte vi oss på hotellbalkongen. Vi hörde musik och trodde den kom från någon av restaurangerna nere vid sjön men det var inne på hotellets gård dom spelade. Sen tankade vi över bilder från mobil till dator.